גיליון מספר 441


 

גיליון מספר 441 עדכון שבועי מתחום שרותי הרכב והתחבורה, 04 לאפריל 2016
IGA-LOGO
חוק רישוי השירותים לרכב – ניצני התקווה
עקבו אחרינו בקרו באתר האיגוד color-forwardtofriend-96 ערוץ הרכב עקבו אחרינו
עקבו אחרינו בקרו באתר האיגוד כתבו לנו ערוץ הרכב עקבו אחרינו
         

בשבוע שעבר הסתיים שלב ההקראה והאישור של הסעיפים האחרונים להצעת חוק רישוי השירותים והמקצועות לרכב. הצעת החוק בנוסחה המתוקן תוגש לאחר הפגרה למליאת הכנסת להצבעה בקריאה שניה ושלישית וצפוי שהחוק ייכנס לתוקף לקראת סוף השנה הנוכחית.

 

תזכיר החוק עבר גלגולים רבים במשך העשורים האחרונים עד להשתלבותו ברפורמת התחרות שמניע שר התחבורה בשנים האחרונות, מתוך הבנה כי החברות הפיננסיות הגדולות שולטות בשוק הרכב באמצעים שונים ומגוונים המובילים לתוצאה אחת – יוקר מחייה גבוה בכל הקשור למחיר הרכב ותחזוקתו השוטפת.

כפי שמתחוור מהדיווחים הכספיים של חברות הרכב, הליסינג והביטוח נראה כי יש סיבה טובה לכך שבמשך מכלול הדיונים על החקיקה, כפי שהתבטא השר עצמו, הופעלו עליו ועל פקידי משרדו לחצים רבים מצד החברות הגדולות, איגודיהם ומקורביהן. כזכור, עוד בשנת 2008 כשהממונה על ההגבלים הודיע על פגות הצו המוסכם, התרענו כי בשוק ריכוזי הפועל ללא בקרה ופיקוח יחברו הגופים יחדיו (ראו בעלויות צולבות – יבוא רכב/ליסינג/ביטוח) ויפעלו להשאת רווחיהן על חשבון ספקי השירותים בשוק ועל בסיס סבסוד צולב אותו יממן רוב הציבור בישראל שאינו נהנה מחגיגות המס שייצר משרד האוצר למיעוט-משתמשים מיוחס.

 

לחצים גם בזירת פיילוט המוסך המומחה

ללחצים לא-ממש-שונים במהותם היינו עדים בסוף השבוע שעבר ביחס לשני מוסכים שעברו את בדיקות משרד התחבורה ויצורפו בשבועיים הקרובים לניסוי השטח (פיילוט) של סקציית "המוסך המומחה" ש-"העזו" ופרסמו את דבר הסמכתם. מיד עם היוודע דבר הפרסום החלו להגיע טלפונים ויצאו מכתבים מאת נציגי יבואנים בניסיון לבטל ו/או לדחות ו/או למנוע את פרסום הסמכתם של שני המוסכים. למותר לציין כי "המוסך המומחה" הינו חלק מהרפורמה ומצא את עיגונו בחוק הרישוי.  נראה כי יבואני רכב ישירים לא הפנימו עדיין כי הרפורמה יצאה לדרך ושהגיע הזמן "לשחרר".

 

image002

 

 

שינוי גישת המחוקק

החוק בניסוחו הנוכחי ולהבדיל מהניסוח שכמעט עבר בכנסת הקודמת – מבטא שינוי דרמטי ביחסה של הכנסת למצב האנומלי בשוק הרכב. ניכרה, בסבב זה של דיונים בוועדת הכלכלה, גם מודעות עמוקה יותר של שר התחבורה לפרקטיקות הפסולות הנהוגות בשטח: צמצום התחרות וניצול כוח והיעדר פיקוח לצורך ניתוב לקוחות – למוסכים בבעלות יבואן, למוסכי הסדר של חברות ביטוח (פוליסה וצד ג') ולמוסכי הסדר צד ג' של חברות הליסינג = מחיר יקר לצרכן הסופי ופגיעה בעסקים הקטנים והבינוניים.

בכנסת זו, להבדיל מקודמתה, זכינו למספר חברי כנסת שהפגינו עניין ומעורבות ברפורמת הרכב וקידמו באופן מהיר ויסודי את הדיונים ואת ניסוחי החוק:

ראשון לכולם – יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל המכיר את תחום הרכב על בוריו וכבר משנת 2007 פועל לצדנו לקדם פתרון לסוגיית המוסכים הפירטיים.

 

איתן כבל

 

ח"כ דוד ביטן, יו"ר ועדת הכנסת, אשר פעל כנציג ישיר של שר התחבורה, למד באופן יסודי את כשלי השוק ופעל בנחישות לתיקונם.

ח"כ יעקב פרי שהחליף מידי פעם את יו"ר וועדת הכלכלה בניהול הישיבות, למד והכיר את כלל הסוגיות באופן יסודי, וקידם באופן מהיר וענייני את החוק.

ח"כ עיסאווי פריג', ח"כ חאג' יחיה וח"כ אורי מקלב – שהתעניינו והיו מעורבים בחלקים מהותיים של ניסוחי סעיפי החוק.

אנו, צוות איגוד המוסכים (בהרכבים משתנים, לפי הנושאים), נכחנו בעקביות בכל דיון והשפענו על כל עניין שנדון.

פעלנו ללא לאות בכדי להביא לפתיחה אמיתית – ולא רק מהפה לחוץ – של תחרות, ולמתן הזדמנות אמיתית למוסכים העצמאיים בכל המקצועות ולמוסכי השירות של יבואני הרכב בכל הקשור לזמינות למידע וזמינות ללקוחות (הפחתת החסמים).

ברור לנו כי ככל שיוסרו חסמי התחרות – ההנחות מהן נהנים הטייקונים, שלהם יש היום כוח קנייה והשפעה על המוסכים, יעברו לציבור בעלי הרכב ואלה ייהנו משירות מקצועי יותר ובמחירים טובים יותר.

נציגי משרד התחבורה ובראשם סמנכ"ל המשרד, מר אבנר פלור, עליהם הופעלו לחצים בלתי אפשריים מכל כיוון במהלך קידום החקיקה, הביעו את עמדותיהם והעבירו מסרים מניסיונם הרב. בסופו של תהליך ולאחר שניכר היה שהחלו להשתחרר מהלחצים – חברי הכנסת תמכו בפקידות הבכירה של המשרד באופן מעורר כבוד והשראה.

 

פועלו של האיגוד להטמעת עקרונות מהותיים בחוק הרישוי:

להלן מספר נושאים עיקריים בהם השפענו ובהם יהיה להערכתנו שינוי מהותי בשוק לאחר שהחוק ייכנס לתוקף:

  1. חוק הריכוזיות – יבואני הרכב הוגדרו כמי שקיבל "זכות" מהמדינה ומאחר שכך, הוכפפו לחוק הריכוזיות.
  2. יבוא מקביל – רוב החסמים המעכבים את יישום הייבוא המקביל כיום טופלו. שינוי מהותי בנושא זה הוא שיבואני הרכב הישירים יידרשו לספק אחריות ותיקוני "ריקול" גם לכלי רכב שלא יובאו באמצעותם. ברור שגם מוסכי השירות ייהנו מכך וללא חשש.
  3. ייבוא זעיר – שינוי חשוב בחוק הנוכחי הוא היכולת של יזמים ובעיקר בעלי מוסכים לייבא עד 20 כלי רכב בשנה לצורכי מסחר.
  4. ייבוא אישי – השינוי – קיצור התקופה בא יוכל מייבא רכב לשימוש אישי למכור את הרכב – משנתיים לשנה.
  5. מתווך לייבוא רכב – משרד התחבורה מסדיר בחקיקה את "יועצי" הייבוא האישי ומעתה הייעוץ או התיווך יהפוך למקצוע הדורש רישוי, קרי – מקצוע מוגבל שאסור לעסוק בו ללא רישוי ספציפי. מתווכי הרכב יוכלו לגבות רק דמי תיווך ואלה יצטרכו לעבור הכשרות ובחינות.

בעלי מוסכים יוכלו לעסוק גם בתיווך רכב.

  1. הכשרות מקצועיות – שיפרנו את הייצוג הכמותי של בעלי המוסכים במועצה המייעצת לשר ומתחילת הכניסה לתוקף של החוק נוכל להשפיע יותר על מבנה הלימודים והכשרות ועל תוכן הבחינות ואופיין. מעבר לכך – הצלחנו גם לבטל חסמים בכל הקשור ליכולת להעביר למכללות הרכב כלי רכב שהגיעו לצורכי ניסוי ושעד היום נגרטו לאחר הניסוי ולא הגיעו למכללות הרכב ולא נוצלו לצורכי לימוד.
  2. מידע, ציוד ייעודי והכשרות – התאמנו את המצב בארץ לחקיקה באירופה ובארה"ב ומעתה יבואני הרכב ויצרני רכב מקומיים יידרשו לספק כל מידע (ספרות טכנית, שעתוני יצרן, קטלוג חלקים וכד') הנדרש לתיקון כלי רכב וכן ציוד מתאים והכשרות טכניות. (בתשלום כמובן). סעיף זה שנלחמנו עליו כמעט בכל דיון, מהווה מהפכה של ממש ביכולת של המוסכים העצמאיים להתחרות ובכלל – לתקן כלי רכב מודרניים עם תקנים מחמירים.
  3. שקיפות לצרכן – כלל המוסכים (כולל מוסכים בבעלות יבואן) יידרשו לספק שתי הצעות מחיר לצרכן הכוללות שתי אלטרנטיבות של מקור חלקי חילוף. המוסכים יידרשו כמו כן, לפרסם את מחירי שעות העבודה שלהם באתר האינטרנט של המוסך.
  4. "מוסך מומחה" – החוק מגדיר סופית את סקציית ה"מוסכים המומחים" אשר יקבלו אישור התמחות ספציפית בתוצרי רכב מסוימים ולמעשה יהוו סקציה לוויינית למוסכי השירות של יבואני הרכב. המוסכים המומחים שאינם קשורים למוסכי היבואן לא יוכלו לתקן נזקי אחריות יצרן וריקול. יחד עם זאת, מוסך הקשור ליבואן רכב יוכל לבצע הסמכה של "מוסך מומחה" גם על תוצרי היבואן אתו הוא בקשר וגם על תוצרים אחרים.

 

 

image004

 

 

נכון להיום, מבצע משרד התחבורה ניסוי שטח (פיילוט) ובמסגרתו הוסמכו מוסכים שיצאו מרשתות יבואני הרכב, מוסכים עצמאיים ומוסכי שירות הקשורים ליבואני הרכב. הפיילוט מבוצע בכדי ללמוד על התהליך, על הלכי הרוח הצרכניים ועל היכולת של המוסכים להשתלב באופן המקצועי ובאופן התחרותי.

  1. קשר יבואן רכב/מרכז שירות – בדומה לפעילות הממונה על ההגבלים משנת 2002, גם חוק זה מתערב בהתקשרות החוזית בין יבואני הרכב למרכזי השירות בכדי

להבטיח תחרות (גם בין מוסכי השירות של אותו תוצר וגם עם מרכזי שירות אחרים וגם בתחום החלקים):

א.      איסור השפעה על בחירת חלקי חילוף לשיווק ללקוחות מרכז השירות (קנס של עד 1 מיליון ₪ יושת על יבואן שישפיע על מרכז שירות).

ב.      איסור השפעה על התקשרות ומחיר בהסכמי תחזוקה של יבואני הרכב.

ג.       אמות מידה וחוזי התקשרות – בפיקוח משרד התחבורה.

ד.      סיום התקשרות – חובת דיווח ונימוק.

ה.      הגבלת מספר המוסכים בבעלות יבואן – לפי איזורי ביקוש ובסמכות שר התחבורה.

ו.        איסור חדירה למחשבי הזכיין.

  1. רישוי סחר ברכב משומש – סוחר רכב משומש יהיה חייב ברישוי – סחר ברכב משומש ללא רישוי – עבירה פלילית. בכך תושג בקרה ופיקוח על עסקאות הסחר ברכב משומש וברכבי "אובדן להלכה".
  2. ייבוא מקביל למוצרי תעבורה וצמיגים – פתיחת אופציה והקלות לייבוא מקביל של מוצרים וצמיגים.
  3. השפעה על שמאי רכב – איסור על שמאי לפעול בחוסר אובייקטיביות, ועונש חמור למי שינסה להשפיע על שיקול דעתו המקצועי של שמאי הרכב).
  4. קנסות מנהליים גבוהים למפעיל מוסך ללא רישיון – מעתה יוכל משרד התחבורה להפעיל מנגנון יעיל יותר במאבק כנגד מוסכים פירטיים.

 

נושאים נוספים להסדרה חקיקתית

ביטול רשימות השמאים ומציאת מנגנון חלופי כמו גם פתרון בעיית הבידול בהשתתפות העצמית ובעיית מוסכי ההסדר הם נושאים שוועדת הכלכלה הורתה על הסדרתם בין אם בחקיקה אחרת ובין אם תוך הכללתם בחוק הרישוי.

אנו מקווים כי נעמוד בלוח הזמנים שהציב יו"ר וועדת הכלכלה וכי במהלך הפגרה בדיוני הכנסת לקראת הפסח, נוכל להגיע להסכמות אודות מנגנון יעיל וחופשי בתיקוני תאונות הדרכים ושיתחשב בבטיחות, בערך כספו של בעל הרכב / המבוטח, בצרכי הקיום וההתפתחות של ענף המוסכים ושל ענף שמאות הרכב בישראל.

בכך אולי נזרז את אחרית הימים: מנגנון הוגן לביצוע שומות ותיקון רכבים ושלא ייקר את עלות הפוליסות. איגוד השמאים ואנחנו מציעים מנגנון פיקוח מינימאלי והוגן ואנו מקווים כי הפעם ההיגיון ינצח.

 

הסמכת מוסך מומחה – מרכז שירות חלוצי בקרית אתא

מרכז שירות חלוצי הינו מרכז שירות ותיק לרכבי רנו וניסאן ולאחרונה אף קיבל את הרשאת היבואן לתוצר דצ'יה שלא מכבר חדר לישראל באופן מרשים. נציגי משרד החליטו לצרף את המרכז לפיילוט המוסך המומחה בכדי לבדוק את מדד הצרכנים ולמדוד את השינוי בתמהיל לקוחות המוסך עקב הסמכתו ה"כפולה" – הן כמרכז שירות הקשור ליבואן רכב והן כמוסמך משרד התחבורה כמוסך מומחה לאותם תוצרי רכב.

המוסכים, חברי איגוד המוסכים, מוזמנים כמובן להצטרף לטקס ולברכות ולבקש להצטרף לניסוי.

 

 

image005

 

 

בשלב זה, הוסמכו כבר 4 מוסכים והחודש יוסמכו, חוץ ממרכז שירות חלוצי, גם מרכז השירות א.ד. המכוון באילת שיהפוך להיות המוסך השישי המוסמך לפיילוט "מוסך מומחה".

נכון להיום בחרו המוסכים להתמחות בתוצרים הבאים : פיז'ו, סיטרואן, MG, רנו, ניסאן, דצ'יה, קיה, יונדאי, פורד ומזדה. כרגע נמצא בשלבי הסמכה מתקדמים מוסך נוסף שיתמחה בתוצרי קבוצת פולקסווגן – פולקסווגן, סיאט, סקודה ואאודי ואנו מעריכים כי בחודשים הקרובים נתחיל לכסות את רוב אזורי הארץ עם רוב תוצרי הרכב המיובאים לישראל.

 

image006

 

 

זכות הבחירה. זכות התיקון. זכות ההשבה לקדמות

לא בכדי פעלנו במשך שנים לבטל את האפליות הקשות המבוצעות בחסות החוק ושגוזלות את פירות עמלנו (שעובר כל הנראה לחשבונות הבנק של מיעוט מנהלים "בכירים") ושדוחקות בעלי מקצוע ותיקים ל"רשימות" של עבדות מודרנית ולשיטות ניתוב, חסמים והשפעה על שיקול דעת מקצועי באופן הדומה למיוצר באולפני הסרטים בהוליווד.

 

image007

 

 

הקלטות שנשלחו אלינו משמאי רכב מוכיחים, כפי שטענו בעבר, כי חברות ביטוח לא חוששות מהמפקח על הביטוח ומהכתוב בדין והן ממשיכות לפעול בשיטות פסולות בכדי לשלוט במיהות השמאי ובסוגו (חוץ/אחר), במיהות המתקן ובמהות התיקון שיבוצע ברכב. השבוע פורסם שחברות הביטוח סובלות מירידה ברווחיות עקב דרישות פיקוח ועקב החולשות של שוק ההון ואולי זו הסיבה שנציג המפקח על הביטוח ייצג דווקא אותן ואת עמדותיהם בוועדת הכלכלה של הכנסת.

 

החודש יתאפיין בדיונים קדחתניים ובפעילות מואצת ואנו מקווים כי גם נושא זה ייפתר באופן הגון וראוי לטובת הצרכן ולמימוש הזכויות הטבעיות של בעלי מקצוע הפועלים בשוק.

שבוע טוב,

רונן

 

כתבות נבחרות השבוע:

הסודות של ענף הרכב: מי מנסה להרוויח 40 אלף שקל על כל מכונית, ומה הקשר בין נתניהו לשברולט

מוסך 'מ.ד. מוסך המכוון אילת' פורץ לאילת דרך למיצג מקדים (פיילוט) של משרד התחבורה 'מוסך מומחה' באילת

חמש בדרכים, 31.03.16

>>>>>נוהל פתיחת מוסכים מומחים<<<<<
 
המכללה הטכנולוגית לרכב לרשימת הקורסים המלאה של המכללה, הטכנולוגית לרכב, לחצו כאן

הרשמה
 
אתר השבוע
 אישימוטו 
צוות אישימוטו – אופנועים במגע אישי נוסד בשנת 1998 מתוך אהבה גדולה לכל הקשור באופנועים ובעיקר לרכיבה מקצועית עליהם. לכן החלטנולהקים חברה שתחת קורת גג אחת תעניק לכל הרוכבים את כל השירותים שהם זקוקים להם. אישימוטו מתמחה במתן שירותי מכירה, ייעוץ, טיפולים, בדיקות ותיקון עבור כל סוגי האופנועים והקטנועים.
במשך שנות פעילותה צברה אישימוטו מוניטין רב בתחום האופנועים, ונחשבת מבין המובילים בתחום בארץ. אלה שהאופנוע/קטנוע הוא אצלם בדם בוודאי מכירים את השם, ויודעים שבאישימוטו יקבלו שירות מקצועי ואיכותי באווירה חברית ונעימה.
באולם התצוגה המרהיב של אישימוטו תוכלו לראות מגוון אופנועים וקטנועים למכירה, ובמוסך המקצועי שלה תוכלו להעניק לאופנוע/קטנוע שלכם טיפולים ברמה הגבוהה ביותר.
 
Ecar-Red-Banner YouTube-Logo FACEBOOK-LOGO GreenP-iga4u  

IGA
IGA תיאור: תיאור: image06 המכללה הטכנולוגית לרכב

'השבוע ברכב' הינו עיתון דוא"ל (Newsletter), המופץ
לכ-30,000 מנויים, בתדירות שבועית. הנושאים המרכזיים בהם הוא עוסק: רכב
ותחבורה, ביטוח, ליסינג, בטיחות בדרכים ועוד (ניתוח
וסיכום שבועי, חדשות אחרונות מהתחום, כתבות וידאו-'ערוץ הרכב', מידע
צרכני, מאמרים משפטיים, הכשרה מקצועית, כנסים, תערוכות ועוד).

אגוד המוסכים בישראל לרבות הבאים מטעמו (להלן-"אגוד המוסכים") לא ישאו בכל אחריות לתוכן והמידע המסחרי – פרסומי המתפרסם בניוזלטר זה.אין בהצבת הפרסומים ו/או הקישורים לאתרי תוכן אחרים משום הצעה של האגוד להשתמש בהם ו/או כדי להביע תמיכה/עידוד/הסכמה או מתן חסות של האגוד למפרסמים כאמור.הסתמכות המשתמש על התוכן כאמור הינה באחריותו בלבד.אגוד המוסכים אינו צד לעסקה ו/או אינו גורם מתווך לעסקאות שתתבצענה בעקבות המידע הפרסומי המתפרסם בניוזלטר.

אתר www.iga.co.il שולח עדכונים במגוון תחומים בענף הרכב והתחבורה. השירות ניתן חינם, ללא כל
כוונת רווח ואינו מותנה בדבר. להרשמה לרשימת תפוצה באמצעות דואל admin@iga.co.il להסרה מרשימת תפוצה באמצעות לינק המופיע בתחתית הודעת המייל האלקטרוני. דוא"ל.

חלק מהניסוחים המופיעים בניוזלטר זה נכתבים בלשון זכר או נקבה מטעמי נוחות בלבד. מובהר כי כל האמור בלשון זכר או נקבה, מתייחס לשני המינים, ללא כל אפליה. ט.ל.ח.©כל הזכויות שמורות לאיגוד המוסכים בישראל. דוא"ל לפניות